Mýtus č.4: Vegán predsa nemôže mať pestrú stravu! Čo tí vegáni vlastne jedia??

Autor: Monika Chlebničanová | 2.3.2016 o 4:00 | Karma článku: 2,26 | Prečítané:  390x

Fakt: Práve naopak, vegánska strava je čo sa zloženia týka oveľa pestrejšia ako strava bežného konzumenta. Ak je dodržaná pestrosť a príjem adekvátneho množstva rastlinnej stravy – takáto diéta bude dostatočne nutrične vyvážená.

V tomto prípade sa jedná o mýtus v pravom slova zmysle. Množstvo ľudí sa stále mylne domnieva, že prechod na vegánsku stravu či obmedzenie konzumácie živočíšnych produktov vedie k strádaniu výživných látok a strate rozmanitosti na tanieri. Dnes je však už i v bežných obchodoch a supermarketoch možné zohnať alternatívy ku konvenčnému stravovaniu – k mäsu, mlieku alebo vajciam a produktom z nich vyrobených. Stále však platí, že rozšírenú ponuku nájdete prevažne v predajniach so zdravou výživou, o tieto obchody však v posledných rokoch rozhodne nie je núdza a ich popularita stále narastá. V nich sú potom bežne k dostaniu rastlinné salámy, nátierky, šľahačky, majonézy alebo jogurty, cukrovinky i čokolády. V podstate čokoľvek, na čo ste bežne zvyknutí – tieto produkty okrem toho často pochádzajú z ekologického poľnohospodárstva a sú teda nie len zdravšie, s nižším obsahom chemických rezíduí, ale pri ich výrobe dochádza taktiež k menšej záťaži životného prostredia. Navyše, so zvýšeným dopytom a vysokou konkurenciou rapídne klesajú ceny alternatívnych potravín i v takýchto predajniach.

Suroviny používané v kuchyni bývajú pri vegánsky založenej strave mnohokrát oveľa pestrejšie ako v prípade konvenčnej stravy

– jedálniček je oveľa bohatší a pestrejší na používané suroviny (vegán konzumuje oveľa viac druhov ovocia a zeleniny ako bežný konzument, z príloh mu nie je neznámy kuskus, bulgur, pšeno (jáhle), amarant, pohánka, špaldové krúpy, quinoa, teff, sladké zemiaky, rôzne druhy ryže (paraboiled, natural, červená, divoká a iné). Vegáni konzumujú viac strukovín, z ktorých sa vyrába i väčšina náhrad mäsa a mäsových výrobkov, často chuťovo i vzhľadovo na nerozoznanie od skutočných. V súčasnej dobe nie je problém pochutnať si na vegánskom rezni, sviečkovej s robi mäsom, kúpiť si vegánsky burger či hotdog. Klasické fašírky nahrádzajú zeleninové karbonátky. Mliečne výrobky ako smotany, syry a šľahačky môžu ľahko konkurovať tým klasickým, vegánske mlieka dokonca väčšina ľudí preferuje pre ich lahodnú chuť. Spomeňme napríklad sójové, ryžové, mandľové, lieskovcové, ovsené, kokosové, makové, konopné, quinoové a mnohé ďalšie, často vyrábané i s ovocnými alebo čokoládovými príchuťami. A najlepšie na nich je, že si ich môžete pripraviť aj doma, za zlomok ceny!

Kuchyňa bez mäsa, to už dávno nie je len tofu s brokolicou, prípadne buchty na sladko. Existuje nespočetné množstvo vegánskych kucháriek, či už v knižnej alebo v elektronickej podobe a vegáni sa často na sociálnych sieťach predbiehajú v počte „postnutých“ receptov a fotografií svojich výtvorov. Navyše stále platí staré porekadlo –“ jeme aj očami“ – zloženie vegánskej stravy je bohaté a pestré nie len na suroviny ale i farby a chute.

Prechodom na vegánsku stravu človek zaručene nestráda – práve naopak, začne objavovať nové potraviny a úžasné chute!

(Ak predsa len plánujete pripraviť jedlo podľa klasického receptu a neviete ako nahradiť vajíčka, skúste do sladkých jedál použiť namiesto nich jablčnú výživu alebo roztlačený banán. Do všetkých typov jedál sa ako náhrada vajec hodí i rozmixované ľanové semienko zmiešané s trochou vody – dosiahnete tým rovnakého „spájacieho“ efektu ako s tradičným vajíčkom. Z vlastnej skúsenosti však môžem potvrdiť, že používanie vajec v receptoch je často úplne zbytočné a je viac zvykom ako potrebou – vyskúšajte napríklad pripraviť palacinky podľa Vášho klasického receptu, ale bez vajec – nepoznáte rozdiel!)

Vegánske jedlo je drahé a nedostupné

Vegánske stravovanie nevyžaduje nutne presťahovať sa do veľkého mesta či vykradnúť banku. Väčšinu výživných a cenovo dostupných vegánskych potravín môžete zakúpiť v najbližšom supermarkete. Ovocie, zelenina, strukoviny, oriešky, semienka, cestoviny, ryža, to všetko je bežne dostupné v akomkoľvek obchode s potravinami. Pre lepšiu ponuku sa oplatí navštíviť predajne so zdravou výživou, ktoré v súčasnej dobe zaplavujú trh s potravinami. Ak sa vo Vašom okolí predsa len žiadna nenachádza, dnes už nie je žiaden problém objednať si i potravinový tovar z pohodlia domova prostredníctvom internetu.

Prevažná väčšina vegánskych potravín (ako sú napríklad cestoviny, ryža, tofu, fazuľa a iné strukoviny, bežné druhy ovocia a zeleniny) je neporovnateľne lacnejších ako mäso. V posledných rokoch sa na trh dostavajú tzv. „náhrady“ mäsa a mäsových výrobkov – burgery, párky, rezne. Svojím vzhľadom, textúrou a najmä chuťou sú často na nerozoznanie od skutočných. Tieto náhrady bývajú však poväčšinou drahšie ako ich živočíšne náprotivky, no ich konzumácia nie je nijako potrebná, niektorí vegáni takéto produkty dokonca vôbec nekupujú, pre ich až príliš veľkú podobu so živočíšnymi produktmi. Avšak i ceny alternatívnych potravín v špecializovaných predajniach sa za posledné roky s pribúdajúcim dopytom a neustále rastúcou konkurenciou predajcov výrazne znížili. Ich cena má klesajúcu tendenciu, často i z dôvodu minimálnych nákladov na ich výrobu – vezmite si koľko sóje je potrebnej na vytvorenie jedného litra rastlinného mlieka a koľko na „výrobu“ kravského.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?