Mýtus č.5: Vegán nemá dostatok bielkovín

Autor: Monika Chlebničanová | 2.3.2016 o 5:07 | Karma článku: 2,65 | Prečítané:  523x

Fakt: Rastlinné bielkoviny (proteíny) sa plne vyrovnajú tým živočíšnym. Všetky esenciálne aminokyseliny (t.j. tie, ktoré si telo nedokáže samé vyrobiť a potrebuje ich prijať  v potrave) sa dajú získať aj z rastlinných zdrojov.

Obsah bielkovín vo vybraných potravinách (v gramoch na 100g)*:

*zdroj – nutričné tabuľky, hodnoty sa môžu líšiť podľa jednotlivých výrobcov

Z tejto tabuľky porovnávajúcej obsah bielkovín v jednotlivých potravinách zreteľne vyplýva, že obsah bielkovín v rastlinných zdrojoch je často vyšší ako v mäse a mäsových výrobkoch.

Avšak pre človeka je dôležité, aby v strave prijímal komplexné bielkoviny, teda také, ktoré obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny – tak sú označované aminokyseliny, ktoré si telo nedokáže nasyntetizovať samé a musí ich prijať v potrave. Existuje 8 esenciálnych aminokyselín plus 2 semiesenciálne, ktorých syntéza nie je dostatočná v období rastu. Je teda nevyhnutné, aby boli tieto aminokyseliny v našom jedálničku obsiahnuté. Zákon o limitných aminokyselinách hovorí, že využitie aminokyselín z prijatých bielkovín závisí na obsahu najmenej zastúpenej esenciálnej aminokyseliny. Aminokyseliny sa navyše v organizme nijako neskladajú, je teda dôležité prijímať ich spektrum v čo možno najširšej podobe. Dosiahnuť toho na vegánskej strave však nepredstavuje, pri len trochu rozumnej a pestrej skladbe jedálnička, žiaden problém. Medzi rastlinné potraviny obsahujúce komplexné aminokyselinové spektrum, vrátane všetkých ôsmich, respektíve desiatich esenciálnych aminokyselín, v optimálnom pomere, patria napríklad šošovica, sója, kustovnica čínska (goji), konopné semienka, arašidy, quinoa, cholerala a spirulina (sladkovodné riasy).

Mnoho rastlinných proteínov je však označovaných ako „neúplné“ proteíny

Toto označenie vyplýva z nízkeho obsahu jednej alebo viacerých esenciálnych aminokyselín. Označenie „neúplný“ je však zavádzajúce, nakoľko každý rastlinný proteín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. A i keď je pravda, že bielkoviny rastlinného pôvodu majú často nedostatok niektorých esenciálnych aminokyselín, pri pestrej strave a kombinácií bielkovín z viacerých zdrojov, napríklad z obilnín (malý obsah lyzínu) a bielkovín zo strukovín (malý obsah metionínu), je možné jednoducho zabezpečiť dostatočný príjem všetkých esenciálnych aminokyselín. Navyše rastlinná strava nevyžaduje nutne tepelné spracovanie, ako sa s tým stretávame pri mäse, keďže práve tepelná úprava môže narušiť štruktúru a stráviteľnosť bielkovín.

Priemerný Američan príjme denne 400% odporúčanej dávky proteínov

Pretože sú potraviny živočíšneho pôvodu bohaté na proteíny, často sa stretávame s mylným názorom, že vegáni neprijímajú dostatočné množstvo proteínov. V skutočnosti, ich populácia západného sveta stravujúca sa konvenčnou diétou prijíma v neúmerne vysokom množstve. Nadbytok proteínov v strave vedie k rozvoju osteoporózy (viď mýtus o mlieku) a môže spôsobiť závažné poškodenie ľadvín. Živočíšny proteín okysľuje pH krvi, ide o vôbec najviac okysľujúcu zložku potravy. Okrem vyplavovania vápnika z kostí (ktorý končí v obličkách kde formuje ľadvinové kamene) má okyslenie organizmu mnoho ďalších negatívnych dopadov na náš organizmus, vrátane zvýšenej tvorby voľných radikálov, oslabenia imunitného systému, kardiovaskularnych problémov, únavy a psychickej nevyrovnanosti. Posledné štúdia dokonca priamo spájajú konzumáciu živočíšneho proteínu so zvýšeným rizikom rakoviny hrubého čreva, pankreasu, prsníka a prostaty.

Iba 10 až 15% prijímaných kalórií by malo pochádzať z proteínov

To, že rastlinný proteín je plnohodnotný a úplne sa vyrovná tomu živočíšnemu dokazuje i fakt, že popularita športových proteínových doplnkov na rastlinnej báze stále narastá. O tom, aký priaznivý vplyv má dobre poskladaný jedálniček bez mäsa na fyzickú i psychickú výkonnosť i v tých najnáročnejších športoch svedčia skvelé výsledky vegánskych športovcov z poslednej doby. Vegánov môžeme nájsť medzi vrcholovými hráčmi hokeja, amerického futbalu, baseballu, vytrvalostnými bežcami, cyklistami ale i boxermi v ťažkej váhe či bodybuildermi.

Vegán Kenneth G Williams – svetový šampión 2004 v bodybuildingu

V súčasnej dobe sú na trhu dostupné mnohé proteínové doplnky od rôznych svetových výrobcov výživových doplnkov, vhodné nielen pre vrcholových športovcov, ale i aktívne žijúcich vegánov. Najčastejšie sa jedná o konopné proteínové prášky, keďže konopný proteín spĺňa tie najvyššie nároky na zloženie bielkovín. Tento proteín má vysoký obsah každej esenciálnej aminokyseliny, navyše neobsahuje žiadne známe alergény, nie je geneticky modifikovaný a jeho pestovanie ma minimálny vplyv na životné prostredie, keďže jeho produkcia nevyžaduje použitie herbicídov a pesticídov.

Vegáni - prečo ste takí štíhli?

Je pravda, že obézny vegán je skutočná rarita, nie je to však z dôvodu absencie proteínov alebo nedostatku energie v rastlinnej strave. Vegánska strava totiž v mnohých prípadoch ide ruka v ruke so zdravším životným štýlom, ktorý zahŕňa obmedzovanie bielej múky, rafinovaných cukrov, umelých sladidiel a podobne. Rastlinná strava je taktiež chudobná na tzv. „zlé“ tuky a cholesterol, vďaka čomu sú vegáni v priemere o niekoľko kilogramov ľahší ako bežní stravníci, no na rozdiel od redukčných diét, pri ktorých sa cítite unavení a večne hladní, vegánstvo je zdravý spôsob dosiahnutia lepšej postavy, krajšej pleti a zdravšieho tela, a to všetko s dostatkom energie! A nie nedarmo sa hovorí:

V zdravom tele, zdravý duch!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?