Mýtus č.5: Vegán nemá dostatok bielkovín

Autor: Monika Chlebničanová | 2.3.2016 o 5:07 | Karma článku: 2,65 | Prečítané:  544x

Fakt: Rastlinné bielkoviny (proteíny) sa plne vyrovnajú tým živočíšnym. Všetky esenciálne aminokyseliny (t.j. tie, ktoré si telo nedokáže samé vyrobiť a potrebuje ich prijať  v potrave) sa dajú získať aj z rastlinných zdrojov.

Obsah bielkovín vo vybraných potravinách (v gramoch na 100g)*:

*zdroj – nutričné tabuľky, hodnoty sa môžu líšiť podľa jednotlivých výrobcov

Z tejto tabuľky porovnávajúcej obsah bielkovín v jednotlivých potravinách zreteľne vyplýva, že obsah bielkovín v rastlinných zdrojoch je často vyšší ako v mäse a mäsových výrobkoch.

Avšak pre človeka je dôležité, aby v strave prijímal komplexné bielkoviny, teda také, ktoré obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny – tak sú označované aminokyseliny, ktoré si telo nedokáže nasyntetizovať samé a musí ich prijať v potrave. Existuje 8 esenciálnych aminokyselín plus 2 semiesenciálne, ktorých syntéza nie je dostatočná v období rastu. Je teda nevyhnutné, aby boli tieto aminokyseliny v našom jedálničku obsiahnuté. Zákon o limitných aminokyselinách hovorí, že využitie aminokyselín z prijatých bielkovín závisí na obsahu najmenej zastúpenej esenciálnej aminokyseliny. Aminokyseliny sa navyše v organizme nijako neskladajú, je teda dôležité prijímať ich spektrum v čo možno najširšej podobe. Dosiahnuť toho na vegánskej strave však nepredstavuje, pri len trochu rozumnej a pestrej skladbe jedálnička, žiaden problém. Medzi rastlinné potraviny obsahujúce komplexné aminokyselinové spektrum, vrátane všetkých ôsmich, respektíve desiatich esenciálnych aminokyselín, v optimálnom pomere, patria napríklad šošovica, sója, kustovnica čínska (goji), konopné semienka, arašidy, quinoa, cholerala a spirulina (sladkovodné riasy).

Mnoho rastlinných proteínov je však označovaných ako „neúplné“ proteíny

Toto označenie vyplýva z nízkeho obsahu jednej alebo viacerých esenciálnych aminokyselín. Označenie „neúplný“ je však zavádzajúce, nakoľko každý rastlinný proteín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. A i keď je pravda, že bielkoviny rastlinného pôvodu majú často nedostatok niektorých esenciálnych aminokyselín, pri pestrej strave a kombinácií bielkovín z viacerých zdrojov, napríklad z obilnín (malý obsah lyzínu) a bielkovín zo strukovín (malý obsah metionínu), je možné jednoducho zabezpečiť dostatočný príjem všetkých esenciálnych aminokyselín. Navyše rastlinná strava nevyžaduje nutne tepelné spracovanie, ako sa s tým stretávame pri mäse, keďže práve tepelná úprava môže narušiť štruktúru a stráviteľnosť bielkovín.

Priemerný Američan príjme denne 400% odporúčanej dávky proteínov

Pretože sú potraviny živočíšneho pôvodu bohaté na proteíny, často sa stretávame s mylným názorom, že vegáni neprijímajú dostatočné množstvo proteínov. V skutočnosti, ich populácia západného sveta stravujúca sa konvenčnou diétou prijíma v neúmerne vysokom množstve. Nadbytok proteínov v strave vedie k rozvoju osteoporózy (viď mýtus o mlieku) a môže spôsobiť závažné poškodenie ľadvín. Živočíšny proteín okysľuje pH krvi, ide o vôbec najviac okysľujúcu zložku potravy. Okrem vyplavovania vápnika z kostí (ktorý končí v obličkách kde formuje ľadvinové kamene) má okyslenie organizmu mnoho ďalších negatívnych dopadov na náš organizmus, vrátane zvýšenej tvorby voľných radikálov, oslabenia imunitného systému, kardiovaskularnych problémov, únavy a psychickej nevyrovnanosti. Posledné štúdia dokonca priamo spájajú konzumáciu živočíšneho proteínu so zvýšeným rizikom rakoviny hrubého čreva, pankreasu, prsníka a prostaty.

Iba 10 až 15% prijímaných kalórií by malo pochádzať z proteínov

To, že rastlinný proteín je plnohodnotný a úplne sa vyrovná tomu živočíšnemu dokazuje i fakt, že popularita športových proteínových doplnkov na rastlinnej báze stále narastá. O tom, aký priaznivý vplyv má dobre poskladaný jedálniček bez mäsa na fyzickú i psychickú výkonnosť i v tých najnáročnejších športoch svedčia skvelé výsledky vegánskych športovcov z poslednej doby. Vegánov môžeme nájsť medzi vrcholovými hráčmi hokeja, amerického futbalu, baseballu, vytrvalostnými bežcami, cyklistami ale i boxermi v ťažkej váhe či bodybuildermi.

Vegán Kenneth G Williams – svetový šampión 2004 v bodybuildingu

V súčasnej dobe sú na trhu dostupné mnohé proteínové doplnky od rôznych svetových výrobcov výživových doplnkov, vhodné nielen pre vrcholových športovcov, ale i aktívne žijúcich vegánov. Najčastejšie sa jedná o konopné proteínové prášky, keďže konopný proteín spĺňa tie najvyššie nároky na zloženie bielkovín. Tento proteín má vysoký obsah každej esenciálnej aminokyseliny, navyše neobsahuje žiadne známe alergény, nie je geneticky modifikovaný a jeho pestovanie ma minimálny vplyv na životné prostredie, keďže jeho produkcia nevyžaduje použitie herbicídov a pesticídov.

Vegáni - prečo ste takí štíhli?

Je pravda, že obézny vegán je skutočná rarita, nie je to však z dôvodu absencie proteínov alebo nedostatku energie v rastlinnej strave. Vegánska strava totiž v mnohých prípadoch ide ruka v ruke so zdravším životným štýlom, ktorý zahŕňa obmedzovanie bielej múky, rafinovaných cukrov, umelých sladidiel a podobne. Rastlinná strava je taktiež chudobná na tzv. „zlé“ tuky a cholesterol, vďaka čomu sú vegáni v priemere o niekoľko kilogramov ľahší ako bežní stravníci, no na rozdiel od redukčných diét, pri ktorých sa cítite unavení a večne hladní, vegánstvo je zdravý spôsob dosiahnutia lepšej postavy, krajšej pleti a zdravšieho tela, a to všetko s dostatkom energie! A nie nedarmo sa hovorí:

V zdravom tele, zdravý duch!

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Proti Trumpovi protestujú státisíce, pripomínajú práva žien

Nápisy na niektorých transparentoch obsahujú neúctivé výroky Donalda Trumpa na adresu žien.

KOMENTÁRE

Kedy sa politická teológia stáva ideológiou?

Súčasná politická teológia opustila aristokratické predstavy o politickom mesiášovi.

SVET

Trump chce meniť Ameriku, odkláňa sa aj od vlastnej strany

Populista a izolacionista, Trump sa nezmenil.


Už ste čítali?